Zdrowy Kręgosłup – trening funkcjonalny

Obecnie widoczny jest gwałtowny postęp cywilizacyjny. Zwłaszcza w krajach wysoko rozwiniętych zmienił się sposób pracy, odpoczynku i zabawy. W życie ludzi wkradł się stres, pośpiech, siedzący tryb życia. Coraz mniej w nim spokoju, relaksu czy zdrowej dawki ruchu. Ludzie pracują w pozycji siedzącej lub innej wymuszającej obciążające ułożenie kręgosłupa, po pracy wsiadają w samochód, tramwaj czy autobus, a większość prac domowych, takich jak pranie, zmywanie, odkurzanie, wykonują maszyny. Wydaje się, że ludzkie kręgosłupy nie nadążają za tak szybką zmianą i zostają przekroczone ich możliwości adaptacyjne, bo jeszcze nie tak dawno człowiek głównie chodził, pracował fizycznie, a wolne chwile spędzał w ruchu.

Zdrowy Kręgosłup – zajęcia oparte o zasady treningu funkcjonalnego.

Ogejmują naukę i trening:

  • core control (kontrola mięśni stabilizacyjnych kręgosłupa),
  • core stability (kontrola stabilizacji i równowagi),
  • core strength (wzmocnienie siły mięśni odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie kręgosłupa) .

Zajęcia obejmują kompleksowo prewencję i leczenie zmian przeciążeniowych zespołu posturalnego, a także zmian wywołanych wadami postaw.

  • zespół posturalny – dotyczy zaburzeń postawy ciała, a więc struktur tkankowo-stawowych, które nie są w żaden sposób uszkodzone, a tylko nadwerężone statycznym przeciążeniem (np. długotrwałym, niedbałym siedzeniem; dotyczy najczęściej osób wykonujących prace biurowe, umysłowe).
  • Zespoły posturalne są to zaburzenia głównie w obrębie układu mięśniowego, w których wyniku dochodzi do bolesności i ograniczenie funkcji odpowiednich okolic ciała.

zes

 

Fitness funkcjonalny wzmacnia ciało, zmniejsza podatność na kontuzje i zwiększa wydajność w codziennych czynnościach.

Trening funkcjonalny skupia się na ćwiczeniach, które naśladują ruchy wykonywane przez nas w życiu codziennym. Dotyczy to przysiadów, sięgania, obracania się, podnoszenia przedmiotów z podłogi i unoszenia przedmiotów nad głowę”. Ćwiczenia funkcjonalne dodają kondycji ciału, dzięki czemu możesz poruszać się bardziej wydajnie podczas wykonywania codziennych czynności, a także unikniesz urazów.

Trening funkcjonalny skupia się mniej na trenowaniu specyficznych mięśni, a bardziej na zyskiwaniu siły w wykonywaniu ruchów złożonych, które stosujemy w życiu codziennym. Ten typ ćwiczeń mniej zużywa mięśnie i stawy, a także pomaga poprawić koordynację, równowagę i stabilność. Uginanie przedramion z hantlami nie przekłada się na życie codzienne, ale uginanie przedramion połączone z przysiadem jest jak podnoszenie dziecka. To najlepszy sposób na przełożenie efektywnych i terapeutycznych ćwiczeń Twojego kręgosłupa na życie codzienne.

Celem trening funkcjonalnego w szczególności jest wszechstronne usprawnienie aparatu ruchu.

Trening funkcjonalny integruje ruchy kończyn górnych, dolnych i tułowia we wszystkich 3 płaszczyznach ruchu jednocześnie.

Skupia się na zdolności do ekonomicznego wykonywania kompleksowych ruchów, a nie w kategoriach zaangażowanych mięśni.

Sterujący układem mięśniowym mózg rozpoznaje i steruje ruchami, a nie pojedynczymi mięśniami!

Wykształca możliwość skutecznego transferu siły z kończyn górnych na dolne i odwrotnie.

Umożliwia maksymalne wykorzystanie siły w warunkach niestabilnego środowiska (jest znakomitym przygotowaniem na narty, deskę, rower, rolki, łyżwy itd.).

Kształtuje wytrzymałość siłową i ogólną wydolność.

Poprawia kompozycję (skład) ciała poprzez redukcję tkanki tłuszczowej i rozwój muskulatury.

Poprzez wszechstronne wzmocnienie całego aparatu ruchu w warunkach zbliżonych do naturalnych, zapobiega powstawaniu ostrych i chronicznych kontuzji, chroni przed bólem kręgosłupa i kompensuje przeciążenia wynikające z występujących wad postawy (skolioza, plecy okrągłe, plecy wklęsłe) oraz obciążeń mięśni, wywołanych zespołem posturalnym – nawykowym przyjmowaniem pozycji, będącym wynikiem  długotrwałego przebywania w jednej pozycji, np. siedzącej).